Paspoort / identiteitskaart, kwijt of gestolen
Bent u uw paspoort of identiteitskaart kwijt of verloren? Of is het gestolen? Dan moet u dit doorgeven aan de gemeente.
Wat moet ik doen?
U kunt op 2 manieren een Verklaring van Vermissing melden:
1 Online melden
Online vermissing melden (U hebt hiervoor DigiD nodig.)
2 Aan de balie van het gemeentehuis
U kunt ook naar de balie in het gemeentehuis komen. U maakt hiervoor eerst online of telefonisch ((0229) 54 84 00) een afspraak.
Tijdens deze afspraak kunt u gelijk een nieuw paspoort of ID-kaart aanvragen. Op de pagina over paspoort en ID-kaart leest u wat u mee moet nemen om een nieuw paspoort of ID-kaart aan te vragen.
Wat kost het?
Het invullen van een Verklaring van vermissing is gratis.
Hoe lang duurt het?
Bij een online aangifte wordt de vermissing de eerstvolgende werkdag verwerkt.
Meer informatie
- In Nederland hoeft u geen aangifte te doen bij de politie.
- Moet u direct op reis? Als u onmiddellijk op reis moet, kunt u een nooddocument aanvragen bij de Koninklijke Marechaussee.
- De overheid registreert bij een Verklaring van vermissing het documentnummer van uw vermiste paspoort of identiteitskaart. Deze registratie helpt bij de strijd tegen identiteitsfraude.
- Als u uw oude identiteitskaart of paspoort terugvindt, bent u verplicht die in te leveren bij de gemeente. Deze identiteitskaart is namelijk niet meer geldig.
Aangifte doen in het buitenland
- Als u uw identiteitskaart of paspoort in het buitenland verliest, doet u aangifte bij de politie ter plaatse. Vraag om een schriftelijk bewijs hiervan. Dit hebt u nodig voor uw verzekering. In Nederland hoeft u geen aangifte te doen bij de Nederlandse politie.
- Meld bij de Nederlandse ambassade of het consulaat dat uw identiteitskaart kwijt of gestolen is en vraag een nooddocument aan.
- Met het buitenlandse proces-verbaal kunt u bij de gemeente een nieuwe identiteitskaart aanvragen.