Nieuwe strooiwagens maken gladheidsbestrijding efficiënter en duurzamer

De buitendienst van de gemeente Koggenland is klaar voor de winter. Met twee splinternieuwe strooiwagens staat het gladheidsteam paraat om de wegen veilig te houden. De moderne voertuigen maken het werk niet alleen eenvoudiger, maar ook duurzamer.

Frank Waal en Ronald Boots voor een van de nieuwe strooiwagens.
Frank Waal (links) en Ronald Boots voor een van de nieuwe strooiwagens, waarmee het werk sneller, nauwkeuriger en met minder belasting voor het milieu kan worden uitgevoerd.

Met het ingaan van de koude maanden staat het team gladheidsbestrijders van de gemeente opnieuw voor een belangrijke taak. Dankzij twee nieuwe strooiwagens kan deze taak voortaan sneller, nauwkeuriger en met minder belasting voor het milieu worden uitgevoerd, vertellen coördinatoren Frank Waal en Ronald Boots. Toch blijft het volgens hen altijd mensenwerk.

Vroeg uit de veren

Afgelopen winter rukte het team 24 keer uit om te strooien. Dat betekent vroeg uit de veren, zegt Waal. Zodra er gladheid wordt verwacht, ontvangt hij rond vier uur ’s nachts een telefoontje van de meteoroloog. Daarna brengt hij de medewerkers met strooidienst op de hoogte, te beginnen bij degenen die het verst van de standplaats wonen. ‘En dan gaan we aan de slag,’ aldus Waal.

Om goed te kunnen bepalen wanneer er gestrooid moet worden, maakt de gemeente gebruik van verschillende meetinstrumenten. Zo verzamelen sensoren in het wegdek gegevens over onder andere de temperatuur en de vochtigheid. Als het wegdek nat is en de temperatuur onder het vriespunt zakt, neemt de kans op gladheid snel toe. Na iedere strooiactie worden de meetsystemen opnieuw geraadpleegd om te controleren of er overal voldoende strooimiddel is achtergebleven.

Technologie

Ook tijdens het strooien zelf speelt technologie een belangrijke rol. Waar de medewerkers eerder met trekkers op pad gingen, beschikken zij nu over moderne strooiwagens waarin de strooiroutes vooraf geprogrammeerd kunnen worden. ‘Dat verkleint de kans dat we een straat missen,’ licht Boots toe. ‘Daarnaast herkent het systeem plekken waar extra strooizout nodig is, zoals bijvoorbeeld bruggen.’

De nieuwe wagens zorgen niet alleen voor meer gebruiksgemak, maar dragen ook bij aan de duurzaamheidsdoelen van de gemeente. Ze rijden volledig elektrisch en werken met pekelwater: een mengsel van zout en water dat sneller aan het wegdek hecht. Hierdoor is minder zout nodig, wat beter is voor het milieu.

Met de komst van de nieuwe voertuigen kijkt de buitendienst vol vertrouwen naar de komende winter. Het streven blijft hetzelfde: veilige wegen voor inwoners en bezoekers van Koggenland, in weer en wind.

Wie strooit waar?

Tijdens winterse omstandigheden zijn in Koggenland drie verschillende instanties actief om gladheid te bestrijden:

  • De gemeente strooit op de wegen en fietspaden binnen de bebouwde kom én alle doorgaande wegen binnen de bebouwde kom. Daarnaast houdt de gemeente met hulp van een aannemer de dijkwegen, de wegen en de fietspaden buiten de bebouwde kom berijdbaar.
  • De provincie Noord-Holland ontfermt zich over de provinciale wegen N194, N243, N247, inclusief de fietspaden en fietstunnels.
  • Rijkswaterstaat verzorgt de gladheidsbestrijding op de rijksweg A7.