Gehandicaptenparkeerkaart

Met de Europese gehandicaptenparkeerkaart (GPK) mag u in Nederland en de meeste Europese landen gratis parkeren op algemene gehandicaptenparkeerplaatsen. U moet zich wel houden aan de lokale regels voor parkeren. De parkeerkaart is maximaal 5 jaar geldig binnen de hele EU. 

Wanneer kom ik aanmerking voor een gehandicaptenparkeerkaart?

Bestuurderskaart

Voorwaarden voor Europese gehandicaptenparkeerkaart voor een bestuurder:

  • U bent bestuurder van een motorvoertuig op meer dan twee wielen (bijvoorbeeld een auto, brommobiel of Canta), én
  • U hebt een chronische beperking. Daardoor kunt u, zelfstandig of met loophulpmiddelen, zonder te pauzeren geen 100 meter lopen, óf
  • U zit permanent in een rolstoel, óf
  • U hebt een andere aantoonbare, ernstige beperking (anders dan een loopbeperking), waardoor u een gehandicaptenparkeerkaart nodig hebt.

En u moet een geldig (bromfiets)rijbewijs hebben.

Passagierskaart

Voorwaarden voor Europese gehandicaptenparkeerkaart voor een passagier:

  • U bent als passagier steeds afhankelijk van hulp van de bestuurder bij het lopen buitenshuis én
  • U hebt een chronische beperking. Daardoor kunt u, zelfstandig of met loophulpmiddelen, zonder te pauzeren geen 100 meter lopen, óf
  • U zit permanent in een rolstoel, óf
  • U hebt een andere aantoonbare, ernstige beperking (anders dan een loopbeperking), waardoor u een gehandicaptenparkeerkaart nodig hebt.

Combinatiekaart

Om in aanmerking te komen voor een gecombineerde Europese gehandicaptenparkeerkaart, moet u voldoen aan de voorwaarden voor een bestuurderskaart én passagierskaart.

Instellingskaart

Bent u een instelling? U kunt een instellingenkaart aanvragen als uw instelling voldoet aan de regels van de Wet toelating zorgaanbieders (Wtza). Neem hiervoor contact met ons op, via zorgteam@koggenland.nl

Hoe vraag ik een gehandicaptenparkeerkaart aan?

  • U vraagt via een online formulier uw gehandicaptenparkeerkaart (GPK) aan. U kiest voor een bestuurderskaart, passagierskaart of de combinatiekaart.
  • U heeft hiervoor DigiD nodig. Heeft u nog geen DigiD? Vraag dan eerst DigiD aan
  • U betaalt de kosten direct via iDEAL. Als uw aanvraag wordt afgewezen krijgt u deze kosten niet terug.

Vraag online uw gehandicaptenparkeerkaart aan

Medisch onderzoek

Bij een eerste aanvraag voor een GPK vindt meestal een medische keuring plaats. Ook bij een herhaalde aanvraag kan een medische keuring worden aangevraagd. Er zijn ook uitzonderingen mogelijk waarbij een medische keuring niet nodig is. 

Er is (mogelijk) een medisch onderzoek nodig

  • Er is medisch onderzoek nodig om te weten of een gehandicaptenparkeerkaart noodzakelijk is voor u. Wij sturen uw aanvraagformulier daarom door naar MedTadvies.
  • Na ontvangst van uw aanvraagformulier neemt MedTadvies binnen ongeveer 8 werkdagen contact met u op om een afspraak te maken voor de medische keuring. U krijgt van MedTadvies uitleg over wat er van u wordt verwacht. Ook laten zij u weten wanneer u de uitslag van het medisch onderzoek krijgt.
  • In uitzonderingsgevallen kan een medisch onderzoek achterwege worden gelaten. Als dat zo is, nemen wij contact met u op.

Hoe kunt u zich voorbereiden op het medisch onderzoek?

Gebruikt u medicijnen? Bent u in behandeling bij een specialist? Neem alle informatie en documenten mee die uw aanvraag kunnen onderbouwen. Denk ook aan de afspraken die u met uw arts heeft gemaakt, medicijnkaarten, toewijzing van hulpmiddelen, etc.

Beoordeling door MedTadvies

De arts onderzoekt of u de gehandicaptenparkeerkaart nodig heeft. De arts kan ook het advies geven om de gehandicaptenparkeerkaart af te geven voor een kortere periode dan de maximale geldigheidstermijn van 5 jaar.

Wij kunnen een positief besluit nemen op uw aanvraag wanneer u medisch voldoet aan de voorwaarden om in aanmerking te komen voor een gehandicaptenparkeerkaart.

Beoordeling van mijn aanvraag voor een gehandicaptenparkeerkaart

Wat als u in aanmerking komt voor de gehandicaptenparkeerkaart? 

  • Wij nemen een positief besluit op uw aanvraag.
  • Wij maken een afspraak met u voor het ophalen van uw kaart. U komt hiervoor naar het gemeentehuis.
  • U neemt uw rijbewijs mee (bij een bestuurderskaart) of een geldig identiteitsbewijs (bij een passagierskaart).
  • U neemt een recente pasfoto mee die wij op de gehandicaptenparkeerkaart bevestigen. Zo is duidelijk dat het uw kaart is.
  • U zet uw handtekening op de gehandicaptenparkeerkaart.
  • U neemt – als u die heeft – uw oude gehandicaptenparkeerkaart mee. Deze moet worden vernietigd.

Let op: het is niet mogelijk om pasfoto's te laten maken in het gemeentehuis.

Kijk waar u pasfoto's kunt laten maken.

Kies voor het bolletje 'rijbewijsfoto'. De foto's die u kunt maken op deze adressen zijn door de RWD erkend, en dus ook geschikt voor uw gehandicaptenparkeerkaart.

Wat als u niet in aanmerking komt voor de gehandicaptenparkeerkaart?

  • Wij geven dan een afwijzend besluit op uw aanvraag.
  • U kunt bezwaar maken tegen het besluit als u het niet eens bent met het besluit. Wij laten u in de brief met het besluit weten hoe u bezwaar kunt maken.
  • U kunt een nieuwe aanvraag indienen. Als uw (medische) situatie is veranderd, kan dit tot gevolg hebben dat een eventuele nieuwe aanvraag een andere uitkomst heeft. Hou er wel rekening mee dat u bij een nieuwe aanvraag opnieuw legeskosten moet betalen. Er is geen garantie dat op uw aanvraag positief besloten wordt.
  • Als dit van toepassing is: U levert uw oude gehandicaptenparkeerkaart in. Deze moet worden vernietigd in verband met het verlopen van de geldigheid.

Hoe werkt het?

U moet de gehandicaptenparkeerkaart zichtbaar in de auto leggen. De gehandicaptenparkeerkaart staat op naam van een persoon en niet op kenteken.

Gehandicaptenparkeerkaart voor Bestuurder

  • U heeft een handicap en be­stuurt zelf een voer­tuig. Bij­voor­beeld een auto, brom­mo­biel of Can­ta.
  • U kunt de kaart voor elk voertuig gebruiken.

Gehandicaptenparkeerkaart voor Passagier

  • U heeft een handicap, maar rijdt niet zelf in een voer­tuig.
  • Als u niet meerijdt, mag de kaart niet gebruikt worden.

 Gehandicaptenparkeerkaart voor Instelling

  • Voor het ver­voer van ge­han­di­cap­te be­wo­ners van een in­stel­ling.
  • Met een gehandicaptenparkeerkaart voor instellingen hoeven bewoners niet allemaal apart een gehandicaptenparkeerkaart aan te vragen.

Wat kost het?

De kosten voor het in behandeling nemen van een aanvraag van een gehandicaptenparkeerkaart zijn € 48,95. Het bedrag dient u bij de aanvraag te voldoen. Het bedrag is inclusief medische keuring. Let op: u krijgt de kosten van de aanvraag en de medische keuring niet terug als uw aanvraag wordt afgewezen.

De kosten voor vervanging van de kaart bij verlies of vermissing bedragen € 22,10. Deze kosten krijgt u niet terug als uw aanvraag voor een vervangende kaart wordt afgewezen.

Hoe lang duurt het?

Aanvraag gehandicaptenparkeerkaart

We beoordelen uw aanvraag volgens de geldende regels uit de Regeling gehandicaptenparkeerkaart. Wij nemen binnen 8 weken een besluit. Als wij meer tijd nodig hebben, dan laten wij dit schriftelijk aan u weten.

Aanvraag vervangende gehandicaptenparkeerkaart bij verlies, diefstal of stuk gaan

Binnen 5 werkdagen na ontvangst van uw aanvraag beoordelen wij of u recht heeft op een vervangende gehandicaptenparkeerkaart. Als wij meer tijd nodig hebben laten wij u dat weten.

Wat moet ik doen bij diefstal, verlies of beschadiging van mijn gehandicaptenparkeerkaart?

Vervangende gehandicaptenparkeerkaart (GPK) aanvragen 

  • U vult het online formulier in om een vervangende kaart aan te vragen. 
  • De kosten van € 22,10 betaalt u direct via iDEAL aan het eind van uw online aanvraag. Als uw aanvraag wordt afgewezen krijgt u deze kosten niet terug.
  • Binnen 5 werkdagen na ontvangst van uw aanvraag beoordelen wij of u recht heeft op een vervangende GPK. Als wij meer tijd nodig hebben laten wij u dat weten.

Wat als u een vervangende gehandicaptenparkeerkaart krijgt?

  • Wij maken een afspraak met u voor het ophalen van uw vervangende kaart. U komt hiervoor naar het gemeentehuis.
  • U neemt uw rijbewijs mee (bij een bestuurderskaart) of een geldig identiteitsbewijs (bij een passagierskaart).
  • U neemt een recente pasfoto mee die wij op de gehandicaptenparkeerkaart bevestigen. Zo is duidelijk dat het uw kaart is.
  • U zet uw handtekening op de gehandicaptenparkeerkaart.
  • U neemt – als u die nog heeft – uw oude (geheel of ten dele) teniet gegane gehandicaptenparkeerkaart mee. Deze moet worden vernietigd.

Let op: op het gemeentehuis kunt u geen pasfoto's laten maken.

Kijk waar u pasfoto's kunt laten maken.

Kies voor het bolletje 'rijbewijsfoto'. De foto's die u kunt maken op deze adressen zijn door de RWD erkend, en dus ook geschikt voor uw gehandicaptenparkeerkaart.

Wat als u geen vervangende gehandicaptenparkeerkaart krijgt?

  • U krijgt geen vervangende gehandicaptenparkeerkaart als de geldigheidsduur van de “oude kaart” verstreken
  • U kunt een nieuwe aanvraag indienen voor een gehandicaptenparkeerkaart. Als uw (medische) situatie is veranderd, kan dit tot gevolg hebben dat een eventuele nieuwe aanvraag een andere uitkomst heeft. Hou er wel rekening mee dat u bij een nieuwe aanvraag opnieuw legeskosten moet betalen. Er is geen garantie dat op uw aanvraag positief besloten wordt.

Vraag uw vervangende gehandicaptenparkeerkaart online aan

Wat moet ik doen bij een overlijden?

Na het overlijden van de houder / houdster van een kaart wordt de kaart teruggevraagd omdat het een persoonsgebonden document is. Wij verzoeken u dan om de kaart in te leveren. De kaart zal in het landelijk registratie systeem van de RDW worden afgemeld. Het in bezit houden van de kaart is strafbaar. 

Contact

Heeft u vragen over de gehandicaptenparkeerkaart (GPK)? Neemt u dan contact op met het Zorgteam.

U kunt ons van maandag tot en met vrijdag bellen tussen 09:00 en 12:00 uur. Het telefoonnummer is (0229) 54 83 70. U kunt ook een mail sturen naar zorgteam@koggenland.nl .

Wilt u hulp bij het invullen van een aanvraag voor een gehandicaptenparkeerkaart? 

De vrijwilligers van de Formulierenbrigade helpen u graag. Het kost u helemaal niets. Vrijwilligers zijn iedere woensdag van 14:00 tot 16:00 uur aanwezig in de bibliotheek in De Goorn.

Lees meer over de formulierenbrigade op de website van Humanitas West-Friesland

Heeft u gevonden wat u zocht?