Gehandicaptenparkeerkaart

Met de Europese gehandicaptenparkeerkaart (GPK) mag u in Nederland en de meeste Europese landen gratis parkeren op algemene gehandicaptenparkeerplaatsen. U moet zich wel houden aan de lokale regels voor parkeren. De parkeerkaart is maximaal 5 jaar geldig binnen de hele EU. 

Aanvragen

U kunt het formulier telefonisch aanvragen (0229) 54 83 70 of ophalen in het gemeentehuis. 

Wanneer kom ik aanmerking voor een gehandicaptenparkeerkaart?

Bestuurderskaart

Voorwaarden voor Europese gehandicaptenparkeerkaart voor een bestuurder:

  • u bent bestuurder van een motorvoertuig op meer dan twee wielen (bijvoorbeeld een auto, brommobiel of Canta), én
  • u hebt een chronische beperking. Daardoor kunt u, zelfstandig of met loophulpmiddelen, zonder te pauzeren geen honderd meter lopen, óf
  • u zit permanent in een rolstoel, óf
  • u hebt een andere aantoonbare, ernstige beperking (anders dan een loopbeperking), waardoor u een gehandicaptenparkeerkaart nodig hebt.

En u moet een geldig (bromfiets)rijbewijs hebben.

Passagierskaart

Voorwaarden voor Europese gehandicaptenparkeerkaart voor een passagier:

  • u bent als passagier continu afhankelijk van hulp van de bestuurder bij het lopen buitenshuis én
  • u hebt een chronische beperking. Daardoor kunt u, zelfstandig of met loophulpmiddelen, zonder te pauzeren geen honderd meter lopen, óf
  • u zit permanent in een rolstoel, óf
  • u hebt een andere aantoonbare, ernstige beperking (anders dan een loopbeperking), waardoor u een gehandicaptenparkeerkaart nodig hebt.

Combinatiekaart

Om in aanmerking te komen voor een gecombineerde Europese gehandicaptenparkeerkaart, moet u voldoen aan de voorwaarden voor een bestuurderskaart én passagierskaart.

Instellingskaart

Bent u een instelling? U kunt een instellingenkaart aanvragen als uw instelling voldoet aan de regels van de Wet toelating zorgaanbieders (Wtza)

Medisch onderzoek

Bij de eerste aanvraag voor een gehandicaptenparkeerkaart vindt altijd een medische keuring plaats. Uw lichamelijke beperkingen worden beoordeeld door de medische instantie MedTadvies. Als u medisch voldoet aan de voorwaarden om in aanmerking te komen voor een GPK, dan kunnen wij een positief besluit nemen op uw aanvraag.

De arts die onderzoekt of u de gehandicaptenparkeerkaart nodig heeft, kan ook het advies geven om de gehandicaptenparkeerkaart af te geven voor een kortere periode dan de maximale geldigheidstermijn van 5 jaar.

Hoe vraag ik een kaart aan?

Aanvragen

  • U kunt het formulier telefonisch aanvragen bij het Zorgteam (0229) 54 83 70 of ophalen in het gemeentehuis. 
  • U maakt online een afspraak om het aanvraagformulier in te leveren en te betalen bij de balie in het gemeentehuis.
  • Naar uw afspraak neemt u mee:  het ingevulde formulier, 1 recente kleurenpasfoto plus de bijlagen (deze staan bij 'Wat heb ik nodig?').
  • U betaalt ter plekke de kosten per pin of cash. 

Ophalen van uw gehandicaptenparkeerkaart

  • U wordt door ons gebeld om een afspraak te maken voor het afhalen van uw kaart.
  • Naar de afspraak neemt u mee:
    • uw rijbewijs mee (bij een bestuurderskaart) 
    • een geldig identiteitsbewijs (bij een passagierskaart)
    • 1 recente kleurenpasfoto. Let op de pasfoto-eisen.
    • eventueel eerder afgegeven gehandicaptenparkeerkaarten, deze moeten door ons worden vernietigd in verband met het verlopen van de geldigheid.

Let op: het is niet mogelijk om pasfoto's te laten maken in het gemeentehuis.

Hoe werkt het?

U moet de gehandicaptenparkeerkaart zichtbaar in de auto leggen. De gehandicaptenparkeerkaart staat op naam van een persoon en niet op kenteken.

Gehandicaptenparkeerkaart voor Bestuurder

  • U heeft een handicap en be­stuurt zelf een voer­tuig. Bij­voor­beeld een auto, brom­mo­biel of Can­ta.
  • U kunt de kaart voor elk voertuig gebruiken.

Gehandicaptenparkeerkaart voor Passagier

  • U heeft een handicap, maar rijdt niet zelf in een voer­tuig.
  • Als u niet meerijdt, mag de kaart niet gebruikt worden.

 Gehandicaptenparkeerkaart voor Instelling

  • Voor het ver­voer van ge­han­di­cap­te be­wo­ners van een in­stel­ling.
  • Met een gehandicaptenparkeerkaart voor instellingen hoeven bewoners niet allemaal apart een gehandicaptenparkeerkaart aan te vragen.

Wat kost het?

De kosten voor het in behandeling nemen van een aanvraag van een gehandicaptenparkeerkaart zijn € 48,95. Het bedrag dient u bij de aanvraag te voldoen. Het bedrag is inclusief medische keuring. Let op: u krijgt de kosten van de aanvraag en de medische keuring niet terug als uw aanvraag wordt afgewezen.

De kosten voor vervanging van de kaart bij verlies of vermissing bedragen € 22,10.

Wat moet ik doen bij diefstal of verlies?

Vervangende gehandicaptenparkeerkaart aanvragen 

  • U vraagt een ‘Verklaring van verlies/vermissing’ op. U kunt hiervoor bellen naar (0229) 54 83 70 .  
  • U maakt online een afspraak bij Burgerzaken om de ingevulde verklaring in te leveren.
  • Neem naar uw afspraak de ingevulde verklaring mee en 1 recente pasfoto.
  • De kosten van € 22,10 betaalt u meteen per pin of contant.

Afhalen van uw vervangende gehandicaptenparkeerkaart

  • U wordt door ons gebeld om een afspraak te maken voor het afhalen van uw kaart.
  • Naar de afspraak neemt u uw rijbewijs mee (bij een bestuurderskaart) of een geldig identiteitsbewijs (bij een passagierskaart).
  • Uw vervangende gehandicaptenparkeerkaart is binnen 5 werkdagen klaar.

Wat moet ik doen bij een overlijden?

Na het overlijden van de houder / houdster van een kaart wordt de kaart teruggevraagd omdat het een persoonsgebonden document is. Wij verzoeken u dan om de kaart in te leveren. De kaart zal in het landelijk registratie systeem van de RDW worden afgemeld. Het in bezit houden van de kaart is strafbaar. 

Contact

Heeft u vragen over de gehandicaptenparkeerkaart? Neemt u dan contact op met het Zorgteam van gemeente Koggenland. 

U kunt ons van maandag tot en met vrijdag bellen tussen 09:00 en 12:00 uur. Het telefoonnummer is (0229) 54 83 70. U kunt ook een mail sturen naar zorgteam@koggenland.nl .

Heeft u gevonden wat u zocht?