Meldpunt verhuurdersgedrag

Particuliere verhuurders moeten zich aan de Wet Goed Verhuurderschap (WGV) houden. Ze mogen bijvoorbeeld niet te veel geld vragen voor de borg of oneerlijke kosten rekenen. Ze mogen ook niet discrimineren of mensen bedreigen.

Houdt een particuliere verhuurder of verhuurbemiddelaar zich niet aan de regels? Dan kunt u dit melden bij de gemeente. De gemeente kan dan optreden. Op deze pagina leest u hoe dit werkt. 

Ga direct naar het formulier Melding verhuurdersgedrag

Let op: 

  • Huurt u een sociale huurwoning bij een woningcorporatie of het gemeentelijk woningbedrijf? Dan kunt u daar uw klacht indienen. Ga naar de website van het Gemeentelijk Woningbedrijf Koggenland of De Woonschakel.
  • Heeft u een klacht over de hoogte van de huur, een storing of over het onderhoud van uw woning? Hiervoor kunt u geen melding doen bij de gemeente. U kunt uw klacht laten weten aan uw verhuurder of woningcorporatie. Heeft dit te weinig resultaat? Dan geldt de gebruikelijke huurbescherming. De gemeente kan u hierbij niet helpen. Schakel hiervoor de huurcommissie in.
Wat zijn de regels?

Vanaf 1 juli 2023 geldt de Wet goed verhuurderschap (Wgv). Deze wet geeft gemeenten meer mogelijkheden om huurders te beschermen tegen ongewenst verhuurdersgedrag. Voortaan kunt u bij de gemeente melding maken van dit gedrag. 

Dit zijn de 7 regels van de Wet Goed Verhuurderschap:

  • Verhuurders mogen inwoners die een woning zoeken niet discrimineren.
  • Verhuurders mogen huurders niet bedreigen of bang maken.
  • Verhuurders mogen maximaal 2 maanden kale huur als borg vragen. Kale huur is de huur zonder bijkomende kosten zoals kosten voor service, gas, water, licht of administratiekosten. Een borg is een geldbedrag dat de huurder van een woning moet betalen aan de verhuurder bij ingang van het huurcontract. 
  • Verhuurders moeten een contract maken waarin alles staat. Het contract moet door de verhuurder en huurder zijn ondertekend.
  • Verhuurders moeten huurders goed informeren over:
    • Uw rechten en plichten
    • De borg en hoe die terugbetaald wordt als het contract stopt
    • Hoe u de verhuurder kunt bereiken
    • De servicekosten die u moet betalen.
  • Verhuurders mogen alleen servicekosten vragen die in de wet staan. Dat staat in het Burgerlijk Wetboek artikel 259 en 261 van boek 7.
  • Verhuurbemiddelaars mogen geen kosten voor bemiddeling vragen aan huurders. Een verhuurbemiddelaar is een bureau dat huurders in contact brengt met particuliere verhuurders, zoals een makelaar.
Wat kan ik melden?

U kunt het volgende melden bij de gemeente:

  • U denkt dat u geen huis krijgt toegewezen omdat de verhuurder u discrimineert. Bijvoorbeeld om uw geloof, uiterlijk, politieke mening, afkomst, geslacht, nationaliteit of geaardheid.
  • Uw verhuurder maakt u bang via berichten of in het echt.
  • Uw verhuurder wil geen contract maken. Of het contract is niet door huurder en verhuurder ondertekend.
  • Uw verhuurder geeft u niet de goede schriftelijke informatie over:
    • Uw rechten en plichten
    • De afspraken over een eventuele borg
    • De regels over de servicekosten
    • De contactgegevens van de beheerder.
  • Uw verhuurder vraagt meer dan 2 maanden kale huur als borg.
  • Uw verhuurder betaalt de borg niet binnen 2 weken terug nadat het contract stopt.
  • Uw verhuurder vraagt nog meer geld naast de huur en borg. Bijvoorbeeld voor hulp bij het vinden van een huis.
  • Uw verhuurder legt niet uit waar de servicekosten voor zijn.
  • U denkt dat de servicekosten te hoog zijn.
Aanvullende regels ter bescherming van arbeidsmigranten

Als een verhuurder een woon- of verblijfsruimte verhuurt aan een arbeidsmigrant, dan gelden er extra regels:

  • De huurovereenkomst en de arbeidsovereenkomst moete in afzonderlijke documenten zijn vastgelegd. Hiermee is de arbeidsmigrant voor zijn huisvesting minder afhankelijk van de werkgever. En de huurovereenkomst eindigt niet automatisch wanneer de arbeidsovereenkomst eindigt. Deze verplichting is geldt alleen op huurovereenkomsten die zijn afgesloten na 1 juli 2023.
  • De arbeidsmigrant moet worden geïnformeerd over zijn rechten en plichten in een taal waaraan de arbeidsmigrant de voorkeur geeft, of in een andere taal die hij begrijpt en waarin hij kan communiceren. De verhuurder moet dit nagaan. De verhuurder mag er dus niet zomaar vanuit gaan dat een arbeidsmigrant meerdere talen machtig is. De verhuurder moet de informatie geven op het moment van het aangaan van de huurovereenkomst. Voor huurovereenkomsten die zijn aangegaan vóór 1 juli 2023 moet de verhuurder de informatie uiterlijk 1 oktober 2023 verstrekken. 
Hoe dien ik een klacht in over mijn verhuurder?

Een melding maken kan door door het online meldformulier in te vullen. Daarin kunt u een korte omschrijving van het probleem geven. U kunt ook voorbeelden of documenten toevoegen.

Ga naar het formulier Melding verhuurdersgedrag

Mijn klacht gaat over iets anders

Gaat uw klacht over iets anders dan over de punten hierboven? Bijvoorbeeld over de hoogte van de huur, een huurverhoging, een storing of slecht onderhoud? Dan geldt de gebruikelijke huurbescherming. De gemeente kan u hierbij niet helpen. Schakel hiervoor de huurcommissie in.

Uitleg in beeld

In deze video legt Volkshuisvesting Nederland uit wat de Wet goed verhuurderschap inhoudt. De video is te zien in verschillende talen.

Let op: Aan het einde van de video wordt gesproken over een verhuurvergunning. Deze is niet van toepassing in gemeente Koggenland. 

Ga naar de video over Goed verhuurderschap (Nederlandse versie)Ga naar de video over Goed verhuurderschap (Varianta Romaneasca)Ga naar de video over Goed verhuurderschap (Wersja Polska)Ga naar de video over Goed verhuurderschap (Bŭlgarska versiya)Ga naar de video over Goed verhuurderschap (Versión en español)Ga naar de video over Goed verhuurderschap (English version)

Contact

Wilt u contact met de gemeente over dit onderwerp? Stuur dan het online meldformulier op. 

Ga naar het formulier Melding verhuurdersgedrag

Heeft u gevonden wat u zocht?